Curricular Unit: Music Streams in Portugal I
Code: LCM015
ECTS: 2
Cientific area: Musical Sciences
Learning Outcomes
> To promote the knowledge of instrumental and vocal repertoires of the periods in study, stimulating individual awareness of portuguese music andits aesthetic, formal and stylistic positioning in the Iberian and international contexts;
> To encourage the study of works belonging to different instrumental or vocal genres, departing from the most relevant musicological research and interpretive records;
> To stimulate a critical view regarding the repertoire originated in Portugal in the Romantic period, aiming at a greater integration of portuguese musical works in the artistic life of students, whether in recital or concert.
Syllabus
1. — Génese e expansão do Romantismo em Portugal
Tendências dominantes do gosto público e usos musicais assimilados do período anterior. Relação da música com outras esferas de criação literária e artística. Projeção pública dos espetáculos dramáticos de gosto italiano, a partir dos Teatros de S. Carlos (Lisboa) e S. João (Porto). A contracorrente wagneriana e sua receção em Portugal. A assimilação progressiva dos géneros instrumentais austro-germânicos. A fundação do Conservatório de Música, anexo à Casa Pia de Lisboa: consequências para o ensino e para a vida musical do país.
2. — Correntes de repertório e seus representantes
Síntese da produção musical de Marcos António da Fonseca Portugal (1762-1830), Miguel ngelo Pereira (1843-1901), Alfredo Keil (1850-1907) e outros contemporâneos. O papel de João Domingos Bomtempo (1771-1842) no alargamento de horizontes musicais em Portugal: a produção de concertos, sinfonias e música religiosa. Outros músicos portugueses com projeção internacional. Os repertórios promovidos pelas instituições musicais de finais do século XIX.
Teaching Methodologies
The teaching of the discipline departs from the exposition of theoretical subjects based on key bibliography. Other strategies include the critical reading of selected texts with extended discussion in class focusing on the course topics; use and discussion of additional supporting materials, such as CD’s, DVD’ s, journal essays and on-screen presentations. The active listening of works, in relation to the support bibliography, emerges as the axis of the learning process, being reinforced by other information resources available for students.
Bibliography
ALVARENGA, J.P. (1993). João Domingos Bomtempo (1775-1842). Lisboa: Instituto da Biblioteca Nacional e do Livro.
BRANCO, J. de F. (1959). História da Música Portuguesa. Lisboa: Publicações Europa-América.
BRITO, M.C. e Cymbron, L. (1992). História da música portuguesa. Lisboa: Universidade Aberta.
BRITO, M.C. e Cranmer, D. (1990). Crónicas da vida musical portuguesa na primeira metade do século XIX. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda.
CASTELO-BRANCO, S.E-S. (Dir.). (2010).Enciclopédia da Música em Portugal no Século XX. Lisboa: Círculo de Leitores.
GRAÇA, F.L.(1989). A música portuguesa e os seus problemas (2ª ed.). Lisboa: Editorial Caminho.
MARQUES, A.J. (2012). Marcos de Portugal (1762-1830). 250 Anos do Nascimento. Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal.
NERY, R.V. e Castro, P.F. (1991).História da Música, Sínteses da cultura
Portuguesa. Lisboa: Imprensa Nacional Casa da Moeda.
Teaching Staff
Rui Cabral Lopes (regente)